3 ΗΜΕΡΗ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΩΝ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΡΚΑΔΙΑΣ

(0)
from/per group 0
  • Προσκυνηματικές – Ελλάδα
  • 3 ημέρες

Περιγραφή:

1η ΜΕΡΑ: ΑΘΗΝΑ – ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ – ΤΡΙΠΟΛΗ

Αναχώρηση από το σημείο συνάντησης στις 8:00 π.μ. και πρώτη μας στάση στην ιστορική μονή της Αγίας Λαύρας. Δεξιά της κύριας εισόδου του περιβόλου της μονής βρίσκεται το εκκλησάκι που εκεί κηρύχθηκε και ευλογήθηκε η επανάσταση από το Μητροπολίτη Παλαιών Πατρών Γερμανό κατά την εορτή του Ευαγγελισμού του 1821. Το λάβαρο που υψώθηκε, σήμερα φυλάσσεται διάτρητο από σφαίρες στην τρίτη μονή που χτίστηκε μετά την επανάσταση γιατί τη δεύτερη την έκαψε ο Ιμπραήμ και σώθηκε μόνο το καθολικό της. Και η τρίτη μονή καταστράφηκε από σεισμό, πυρκαγιές και από τους Γερμανούς το 1943, αλλά ξαναχτίστηκε. Θα ξεναγηθούμε στην μονή και θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε μερικά από τους θησαυρούς της όπως το λάβαρο της επαναστάσεως και τα άμφια και η ποιμενική ράβδος του Παλαιού Πατρών Γερμανού. Στη συνέχεια θα κατευθυνθούμε στα κοντινά Καλάβρυτα όπου θα έχουμε χρόνο για φαγητό, βόλτα στην πόλη και επίσκεψη στο μνημείο που βρίσκεται στο λόφο του Καπή (500 μέτρα από το κέντρο). Στη Ράχη του Καπή οδηγήθηκαν οι άνδρες από 14 χρονών και πάνω από τους Γερμανούς κατακτητές στις 13 Δεκεμβρίου 1943, όπου και τους εκτέλεσαν. Επόμενη στάση μας θα είναι στο μοναστήρι του Μεγάλου Σπηλαίου , σε σημείο που προκαλεί δέος καθώς βρίσκεται στη σκιά απόκρημνου βράχου σε υψόμετρο 940 μ. Πήρε το όνομά της από το κάθετο βραχώδες συγκρότημα του Χελμού, επάνω στο οποίο είναι κτισμένη η Μονή. Πρόκειται για μία από τις παλαιότερες μονές της Ελλάδας, που σύμφωνα με την παράδοση ιδρύθηκε το 362 από τους αδελφούς μοναχούς Συμεών και Θεόδωρο από τη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι ανακάλυψαν την ιστορηθείσα από τον Θεολόγο Ευαγγελιστή Λουκά ανάγλυφη εικόνα της Παναγίας. Προσκύνηση της ιεράς εικόνας και ξενάγηση στους χώρους της μονής. Στη συνέχεια θα κατευθυνθούμε στη πόλη της Τρίπολης όπου θα τακτοποιηθούμε στο ξενοδοχείο μας. Θα έχουμε ελεύθερο χρόνο για βόλτα στην πόλη και καφέ. Δείπνο στο ξενοδοχείο και διανυκτέρευση.

 

2η ΜΕΡΑ: ΤΡΙΠΟΛΗ – ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ- ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΙΜΥΑΛΩΝ -ΔΗΜΗΤΣΑΝΑ – ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥ – ΒΥΤΙΝΑ – ΤΡΙΠΟΛΗ

Η δεύτερη μέρα μπορεί να ακούγεται κουραστική αλλά οι αποστάσεις είναι μικρές και δεν θα χορταίνει το μάτι με αυτά που θα δείτε. Μετά από το πρωϊνό μας θα αναχωρήσουμε για το φαράγγι του Λούσιου ποταμού. Κατεβαίνοντας από το  πούλμαν θα περπατήσουμε μέσα στο φαράγγι όπου σε απόσταση 15’ θα φτάσουμε στην Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου. Τo μοναστήρι είvαι χτισμέvο στη ρίζα εvός παvύψηλoυ και κατακόρυφoυ βράχoυ και βρίσκεται 200 περίπoυ μέτρα πιo πάvω από τηv κoίτη τoυ Λoύσιoυ. Η ιστoρική έρευvα, κατέληξε στo συμπέρασμα ότι η μovή θα πρέπει vα ιδρύθηκε στα τέλη περίπoυ τoυ 16oυ αιώvα (1500-1600), στη θέση κάπoιωv ασκητηρίωv, από τα πoλλά πoυ πρoϋπήρχαv στo χώρo αυτό από τov 12o αιώvα, τα oπoία συvεvώθηκαv και σχημάτισαν τo κoιvόβιo της μovής. Η αγιογράφηση τoυ vαoύ με τoιχoγραφίες είvαι εξαιρετικής τέχvης, σύμφωvα με τηv άπoψη πoλλώv ερευvητώv τoπoθετείται γύρω στα τέλη τoυ 16oυ ή στις αρχές τoυ 17oυ αιώvα. Κατά την επανάσταση του 1821 η μονή αποτέλεσε καταφύγιο και νοσοκομείο για τους αγωνιστές. Το 1834 η μονή διαλύθηκε λόγω ενός διατάγματος περί διάλυσης μονών, που έχουν κάτω από 7 μοναχούς. Το 1838 όμως έγινε ανασύσταση της μονής και γνώρισε μεγάλη ακμή υλική και πνευματική. Αφού προσκυνήσουμε θα συνεχίσουμε την βόλτα μας στην κοντινή Ιερά Μονή Αιμυαλών. Ιδρύθηκε το 1608 από τον ιερομόναχο Γρηγόριο Κοντογιάννη και την αδερφή του, μοναχή Ευπραξία Παϊσία Κοντογιάννη, που κατάγονταν από το χωριό Αιμυαλοί του Νομού Μεσσηνίας, από όπου πήρε και το όνομά του το μοναστήρι. Η μονή καταρχάς ήταν χτισμένη μέσα στον βράχο, εκεί όπου σήμερα μπορεί να δει ο επισκέπτης αρκετά από τα ερείπια των πρώτων κελιών. Σήμερα παρουσιάζει μια άλλη όψη, αφού έχουν χτιστεί νεότερες κατασκευές. Ακόμη και το καθολικό έχει επεκταθεί σε σχέση με τις αρχικές διαστάσεις, ενώ η τοιχογραφία είναι του έτους 1608. Διατηρείται σε πολύ καλή κατάσταση, είναι δείγμα βυζαντινής αγιογραφίας και ανήκει στην τέχνη της Κρητικής Σχολής, την ώρα που το ξυλόγλυπτο τέμπλο του καθολικού παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Σπουδαίο ήταν το έργο της Μονής Αιμυαλών στο πέρασμα των αιώνων. Προσέφερε σπουδαίες υπηρεσίες στα χρόνια της σκλαβιάς των Ελλήνων, αλλά και στον αγώνα για την απελευθέρωση του Έθνους. Είναι αρωγός στην καθημερινή δραστηριότητα των κατοίκων της περιοχής και συμμετέχει στη διάσωση και τη διάδοση του πολιτισμού. Μέχρι σήμερα έχει λειτουργήσει άλλοτε με άνδρες μοναχούς και άλλοτε με γυναίκες μοναχές. Στην τελευταία αυτή περίοδο, από το 1995 μέχρι σήμερα, λειτουργεί με μοναχούς από την Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου.

Αφού έχουμε γεμίσει τις πνευματικές μας μπαταρίες, ώρα να γεμίσουμε και το στομαχάκι μας. Θα σταθμεύσουμε στο ιστορικό χωριό της Δημητσάνας. Εκεί θα έχουμε χρόνο για να περπατήσουμε στα πανέμορφα σοκάκια της, να δούμε το σπίτι του Αγίου Γρηγορίου του Ε’ ο οποίος γεννήθηκε στη Δημητσάνα καθώς και την ιστορική της βιβλιοθήκη. Μεσημεριανό φαγητό σε κάποια από τα εστιατόρια της περιοχής. Αφού καλοφάμε, θα περάσουμε από την άλλη πλευρά του φαραγγιού του Λουσίου και θα επισκεφθούμε και την Ιερά Μονή Φιλοσόφου. Η μονή εχει ονοµαστεί ως «η αρχόντισσα του φαραγγίου» και έχει κτιστεί στην περιοχή «Μονόπορη» που είναι το καλύτερο και οµορφότερο τµήµα του φαραγγιού. Η παλαιά µονή ιδρύθηκε ανάµεσα στα έτη 963-967 µ.Χ. από τον Ιωάννη Λαμπαρδόπουλο από τη Δημητσάνα, τον επονομαζόμενο «φιλόσοφο», ο οποίος ήταν γραμματέας («Πρωτοκρίτης») του αυτοκράτορα Νικηφόρου Φωκά. Από το προσωνύμιό του πήρε και η Μονή το όνομά της. Η παλαιά μονή είναι γνωστή και ως «Κρυφό Σχολειό», γιατί κατά την παράδοση λειτουργούσε εκεί στα χρόνια της Τουρκοκρατίας σχολείο που αργότερα εξελίχθηκε σε σπουδαία ιερατική σχολή που λειτούργησε στη Νέα Μονή. Στη Σχολή αυτή φοίτησε πλήθος δασκάλων, ιερέων, μοναχών, ανωτέρων κληρικών, καθώς και ηγετικές μορφές της Εκκλησίας. Από αυτήν αναδείχτηκαν τέσσερις πατριάρχες Ιεροσολύμων, δύο Οικουμενικοί Πατριάρχες και πολλοί ανώτατοι εκκλησιαστικοί άνδρες (Γρηγόριος ο Ε΄, Παλαιών Πατρών Γερμανός). Η νέα Μονή Φιλοσόφου ιδρύθηκε μετά τα μέσα του 17ου αιώνα (λειτουργούσε ήδη το 1691). Βρίσκεται σε απόσταση τετρακοσίων περίπου μέτρων από την παλαιά Μονή, σε ομαλότερη θέση. Το καθολικό της κτίστηκε το 1661, και κατόπιν κτίσθηκαν και αρκετά κελλιά, χωρίς όμως να εγκαταλειφθεί η παλαιά μονή. Το τέμπλο του καθολικού είναι ξυλόγλυπτο με εξαιρετική διακόσμηση και φέρει εικόνες κρητικής τεχνοτροπίας που αποδίδονται στο ζωγράφο Βίκτωρα (1663). Ο ναός αγιογραφήθηκε το 1693 με δαπάνη του «Μαυραηδή-πασά Φαρμάκη» από τη Στεμνίτσα, ο οποίος είχε εξισλαμισθεί, αλλά επανήλθε στο Χριστιανισμό επί Ενετοκρατίας. Επιστρέφοντας για Τρίπολη θα σταματήσουμε και στο γραφικό χωριό της Βυτίνας για καφέ και αγορά τοπικών προϊόντων. Επιστροφή στο ξενοδοχείο, δείπνο και διανυκτέρευση.

 

3η ΜΕΡΑ: ΤΡΙΠΟΛΗ – ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΜΑΛΕΒΗΣ – ΑΘΗΝΑ

Μετά από το πρωϊνό μας αναχώρηση από το ξενοδοχείο με πρώτη μας στάση την Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Βαρσών. Η ονομασία της μονής δεν είναι παλαιά, πιθανόν είναι εξέλιξη κάποιας παλαιότερης με την ίδια ρίζα. Πιθανόν να έχει σλαβική ρίζα και να σχετίζεται με την έννοια του νερού.  Η Ιερά Μονή Βαρσών χτίστηκε το 1030 μ.X από τους αδελφούς Άγιο Ανδρέα και Θεόδωρο Κομιτάδων.  Κατά την ιστορική της διαδρομή υπέστη πολλές καταστροφές και συμμετείχε στον αγώνα του 1821. Το 1770 μ.X πυρπολήθηκε και χάθηκαν αξιόλογα έγγραφά της. Το 1803 ενταφιάζεται στη Μονή το σώμα του Νεομάρτυρος Δημητρίου, που αποκεφαλίσθηκε στις 14 Απριλίου του 1803. Για το λόγο αυτό φυλάσσονται τα οστά των Νεομαρτύρων προστατών της Τριπόλεως εκεί, προς τιμή και ασφάλειά τους. Ό Νεομάρτυρας Δημήτριος είναι και ο πολιούχος της Τρίπολης.  Στη Μονή εύρισκαν καταφύγιο οι αγωνιστές της επαναστάσεως, χρησιμοποιώντας την σαν ορμητήριο στις συμπλοκές τους με τον Ιμπραήμ. Το Μοναστήρι διατηρεί βιβλιοθήκη με έγγραφα Ελληνικά, Τούρκικα και Ιερά κειμήλια. Το καθολικό της Μονής ανήκει στο σύνθετο τετρακιόνιο τύπο. Το εσωτερικό του είναι αγιογραφημένο τον 16ο-17ο αιώνα και έχει υποστεί πολλές επιδιορθώσεις. Οι ξενώνες, η βιβλιοθήκη και η τράπεζα είναι νεότερα. Φεύγοντας από την Μονή Βαρσών ο επόμενός μας προορισμός θα είναι στην περιοχή του Αγίου Πέτρου Κυνουρίας όπου βρίσκεται η ιστορική Μονή Μαλεβής, αφιερωμένη στην Κοίμηση της Θεοτόκου. Η επωνυμία «Μαλεβή» σχετίζεται με την υψηλότερη κορυφή του Πάρνωνα, τον Μαλεβό, όπου ήταν αρχικά κτισμένο το μοναστήρι. Σύμφωνα με την παράδοση, η μονή ιδρύθηκε στις αρχές του 8ου αιώνα, στο υψηλότερο σημείο του βουνού, στη θέση Κανάλους. Λόγω των δύσκολων καιρικών συνθηκών, στις αρχές του 14ου αιώνα μεταφέρθηκε στην τοποθεσία Πουρνάρια, όπως προκύπτει από χρυσόβουλλο του 1320, του αυτοκράτορα Ανδρόνικου Β΄ Παλαιολόγου. Στη σημερινή της θέση, σύμφωνα με την κτητορική επιγραφή, οικοδομήθηκε το 1616. Πόλο έλξης των προσκυνητών αποτελεί η θαυματουργή και μυροβλύζουσα εικόνα της Κοίμησης της Θεοτόκου, που θεωρείται έργο του Ευαγγελιστή Λουκά και επαργυρώθηκε το 1362. Την εικόνα αυτή την έφεραν μαζί τους oι κάτοικοι του Αγίου Όρους που ήρθαν και εκατοίκησαν στην Κυνουρία. O ερχομός τους εδώ αναφέρεται στο 28ο κεφάλαιο του Τυπικού του Τσιμισκή το έτος 971. Στη μονή υπάρχει και παρεκκλήσιο αφιερωμένο στην Κοίμηση του Αγίου Νείλου, που εορτάζει στις 12 Νοεμβρίου. Ο κατά κόσμον Νικόλαος Τερζάκης, από το χωριό Άγιος Πέτρος, εκάρη εδώ μοναχός και αργότερα ασκήτευσε στο Άγιο Όρος, δίπλα στον άγιο Πέτρο τον Αθωνίτη. Εκεί θα έχουμε την ευλογία να προσκυνήσουμε την θαυματουργική εικόνα της Παναγίας και να ψωνίσουμε από την έκθεση του μοναστηριού.

Επόμενη στάση θα είναι η Ιερά Μονή Λουκούς κοντά στο Άστρος Κυνουρίας. Στάση στο Άστρος για φαγητό. Αναχώρηση για Αθήνα. Κατά την διαδρομή μας, εάν το επιτρέπει ο χρόνος, θα προσκυνήσουμε στην Ιερά Μονή Τιμίου Σταυρού Μαψού Κορινθίας. Στάση για καφέ και άφιξη στην Αθήνα αργά το απόγευμα.

Περιλαμβάνονται:

  • Μετακινήσεις σύμφωνα με το πρόγραμμα σε κλιματιζόμενο λεωφορείο.
  • Διαμονή σε ξενοδοχείο 3* με πρωινό.
  • Μεσημεριανό φαγητό σε επιλεγμένο εστιατόριο.

Δεν περιλαμβάνονται:

  • Ποτά στα γεύματα.
  • Είσοδοι σε μουσεία
Please follow and like us: